Kerstin Honeit

Kerstin Honeit

// Architektur
// Installation
// Konzeptkunst
// Medienkunst
// Partizipation
// Performance

Über mich

Kerstin Honeit, 1977 Geboren in Berlin

Studium: Bildende Kunst und Bühnenbild, Weißensee Kunsthochschule Berlin
Abschluss: Meisterschüler*in, Weißensee Kunsthochschule Berlin


Meine Arbeit

Kerstin Honeit bewegt sich in ihrer Praxis als Filmemacherin und Künstlerin an den Schnittstellen unterschiedlicher Formen der Inszenierung. Schwerpunkt ihrer künstlerischen Forschung ist die Untersuchung von Repräsentations-mechanismen in der Produktion von hegemonialen Bilderwelten, in Zusammenhang mit kulturellen wie sprachlichen Übersetzungsmodi, speziell im kinematographischen Kontext.

  • Auszeichnungen
    2020 Katalogförderung Senatskanzlei für Kultur und Europa, Berlin
    2019 Jury Prize KFFK Kurzfilm Festival Köln
    2018 Präsentationsförderung Senatskanzlei für Kultur und Europa, Berlin
  • Arbeiten im öffentlichen Raum
    2019 Arbeitstitel: Crusing Voices Wettbewerbsbeteiligung: "Gedenkortes für die Erinnerung und Akzeptanz von geschlechtlicher und sexueller Vielfalt"
    2019 Panda Moonwalk Videoarbeit für das Videofenster in Halle 'Videorama' von Werkleitz
(1) [ˈzi:lo]5
Bildrechte: VG Bild-Kunst, Kerstin Honeit

Video / Installation [ˈzi:lo]5 Silo 5, once the largest granary in the world, was celebrated by architect Le Corbusier in 1927 as a glimpse towards a utopian modernity and an aesthetic future of architecture. Since the 1990’s the gigantic Montreal silo complex has been an industrial ruin, far too big to be demolished. This abandoned granary and unintended monument to colonial global extractionism and its fast shifts of geo-economic sites, marks the starting point for the video piece [ˈzi:lo]5. Once a place of storage, it forms the backdrop of the work which approaches different gestures and technologies of preservation and collection. Therefore it simultaneously and inseparably also approaches questions of overwrite, delete or rewrite. Seen from the perspective of a near (queering) future, collections expose themselves as accumulations of gaps and omissions. These voids become resonating bodies, having the potential to open up spaces for other practices of intermediate storage.

(2) PANDA MOONWALK or WHY MENG MENG WALKS BACKWARDS
Bildrechte: Bärenzwinger e.V. Berlin, VG Bild-Kunst, Kerstin Honeit

In Kerstin Honeit’s video work Panda Moonwalk or Why Meng Meng Walks Backwards, commissioned by the City of Berlin for this particular location, human and inhuman bodies actively and resistantly assert themselves in the context of social injustices. Since 2017 the two Giant Panda Bears Meng Meng and Jiao Qing have been hired out by China to the Berlin Zoo for millions of Euros. Unfortunately for the Zoo this profit seeking attraction did not work out as planned – in fact it worked backwards. Meng Meng, the female Panda will only walk backwards – probably protesting against her imprisonment. Surprisingly the international press takes a different, sexist route and suggests that Meng Meng’s behaviour relates to the fact that she has not yet bred and is seeking attention. Kerstin Honeit’s video aligns Meng Meng’s protest with other performances of protesting bodies using movement in public space to address grievances.